Perancangan Bioskop Wayang Lakon Jabang Tetuka (The Design of Shadow Puppet Movie Theater of Jabang Tetuka Play)

Aneng Kiswantoro

Abstract


AbstractThe Design of Shadow Puppet Movie Theater of Jabang Tetuka Play. This paper aimed to discuss the design of Puppet Cinema with the Jabang Tetuka play. It was assumed that by utilizing digital and audio-visual technology, puppet shows are able to compete with other performances. Puppet Cinema Pakeliran with the Jabang Tetuka play was designed based on the concept of presenting a cinema film. This concept prioritizes two things, namely audio and visual. Jabang Tetuka play was taken from the Javanese shadow puppet story. Alma M. Hawkins design method used as the design method of this work. The Hawkins method includes three stages in the design, namely exploration, experimentation, and formation. The result obtained is a puppet show (pakeliran) of puppet cinema with the Jabang Tetuka play.
 Abstrak
Tulisan ini membahas perancangan Bioskop Wayang dengan lakon Jabang Tetuka. Diasumsikan dengan memanfaatkan teknologi digital dan audio-visual, pertunjukan wayang mampu bersaing dengan pertunjukan yang lain. Pakeliran Bioskop Wayang dengan lakon Jabang Tetuka dirancang berdasarkan konsep penyajian film bioskop. Konsep ini mengutamakan dua hal yaitu audio dan visual. Lakon Jabang Tetuka diambil dari cerita wayang kulit purwa. Metode perancangan Alma M. Hawkins dipakai sebagai metode perancangan karya ini. Dalam metode Hawkins tercakup tiga tahapan dalam perancangan ialah eksplorasi, eksperimentasi, dan pembentukan. Hasil yang didapat ialah pertunjukan wayang (pakeliran) bioskop wayang dengan lakon Jabang Tetuka.

Keywords


wayang; bioskop; pakeliran; Jabang Tetuka

Full Text:

PDF

References


Bahari, N. (2008). Kritik Seni: Wacana, Apresiasi

dan Kreasi. Pustaka Pelajar.

Hawkins, A. M. (2003). Bergerak Menurut Kata

Hati Metode Baru dalam Menciptakan Tari.

Ford Foundation dan Masyarakat Seni

Pertunjukan Indonesia.

Nurgiyantoro, B. (2002). Teori Pengkajian Fiksi.

Gadjah Mada University Press.

Poerwadarminta, W. J. S., & dkk. (1939). Baoesastra

Djawa. J.B. Wolters’ Uitgevers Maatschappij

Groningen.

Prawiro, M. (2018). Pengertian Proyektor dan

Fungsinya, Cara Kerja, Jenis, Sejarah Proyektor.

https://www.maxmanroe.com/vid/teknologi/

pengertian-proyektor.html




DOI: https://doi.org/10.24821/wayang.v4i1.3836

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a 
Creative Commons Attribution 4.0 International LicenseISSN 2356-4776 (print) | ISSN 2356-4784(online).

 

 

View My Stats

Flag Counter