“Kartisampéka” Trigantalpati dalam Lakon Wayang Gandamana Tundhung Ki Hadi Sugito (“Kartisampéka” Trigantalpati in Gandamana Tundhung Shadow Puppet Play Performance by Ki Hadi Sugito)
Abstract
Abstract
This paper aimed to examine kartisampéka Trigantalpati in the Gandamana Tundhung play performed by Ki Hadi Sugito. Kartisampéka is an act of deluding others subtly and not automatically visible to other people (sinamun sinamudana). Kartisampéka has a negative connotation because the actions carried out are aimed at harming others. The data analysis was carried out by using descriptive analytical method. This study succeeded in finding kartisampéka as a sub-theme of the Gandamana Tundhung play performed by Ki Hadi Sugito. The kartisampéka concept which attached to the Trigantalpati character was used to build the plot for the Gandamana Tundhung play performed by Ki Hadi Sugito.
Abstrak
Tulisan ini bertujuan mengkaji kartisampéka Trigantalpati dalam lakon Gandamana Tundhung Ki Hadi Sugito. Kartisampéka ialah perbuatan memperdaya orang lain secara halus dan tidak serta merta dapat dilihat oleh orang lain (sinamun sinamudana). Kartisampéka mengandung konotasi negatif, karena perbuatan yang dilakukan bertujuan mencelakakan orang lain. Analisis data dilakukan dengan metode deskriptif analitis. Kajian ini berhasil menemukan kartisampéka sebagai sub-tema dari lakon Gandamana Tundhung Ki Hadi Sugito. Konsep kartisampéka yang dilekatkan pada tokoh Trigantalpati digunakan untuk membangun plot lakon Gandamana Tundhung Ki Hadi Sugito.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Asmoro, P. (2009). Gandamana Luweng.
Endraswara, S. (2014). Politik Gaya Sengkuni dan Estetika Semar Kajian Antropologi Sastra terhadap Pemilu Legislatif Sengkuni. Jurnal UNAIR, 27(1993), 184–195. https://e-journal.unair.ac.id/index.php/MKP/article/view/2485
Junaidi. (2012). Wayang Kulit Gaya Surakarta Ikonografi dan Teknik Pakelirannya. BP ISI Yogyakarta.
Padmosoekotjo, S. (1984). Silsilah Wayang Purwa Mawa Carita Jilid 4. CV Citra Jaya.
Poerwadarminta, W. J. S., & dkk. (1939). Baoesastra Djawa. J.B. Wolters’ Uitgevers Maatschappij Groningen.
Sindhunata. (2007). Kambing Hitam Teori Rene Girard. PT Gramedia.
Sugito, K. H. (2019). Live Record Wayang Kulit. KI HADI SUGITO. Lakon Gondomono Tundung. - YouTube. Sanggar Cemara. https://www.youtube.com/channel/UCpEmrSze3SCAi5pKGUsSsOA
Sukatno, A. (2019). Gugurnya Raja Astina dalam Perang Baratayuda. Jurnal Pengkajian Dan Penciptaan Wayang, XVI(1), 41–61. https://jurnal.isi-ska.ac.id/index.php/lakon/article/view/3156
Titib, I. M. (2008). Itihasa Ramayana & Mahabharata Viracarita Kajian Kritis Sumber Ajaran Hindu. Paramita.
Udreka, K. (2020, Maret 27). Sifat Sengkuni. (S.M. Retno Dwi Intarti, Interviewer) Bantul, DIY, Indonesia.
Wahyudi, A. (2020, Agustus 26). Sengkuni. (S.M. Retno Dwi Intarti, Interviewer) Bantul, DIY, Indonesia.
DOI: https://doi.org/10.24821/wayang.v4i1.3664
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. ISSN 2356-4776 (print) | ISSN 2356-4784(online).