Metode Pembelajaran Suling Laras Slendro Gaya Yogyakarta
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Asep, S. (2017). Penciptaan Daminatila Font untuk Penotasian Kendang dan Gamelan Sunda. Resital: Jurnal Seni Pertunjukan, 18(1), 53–63.
Atmojo, Bambang, sri. (2010). Kendhangan Pamijen Gending Gaya Yogyakarta. Resital Jurnal Seni Pertunjukan, 11(1), 45–58.
Engkur Kurdita. (2015). Penerapan Teknik Ornamentasi Suling Sunda Lubang Enam pada Lagu Tembang Sunda Cianjuran. Jurnal Ritme UPI Bandung, 1(1), 1–13.
Hoque, M. . (2016). Three Domins of Learning: Cognitive, Psychomotor and Affective. Journal Oj EFL Education and Research, 2(2).
Karahinan, W. (1987). Gending-Gending Mataram Gaya Yogyakarta dan Cara Menabuh Jilid I. K.H.P. Krida Mardawa Karaton Ngayogyakarta Hadiningrat.
Irawati, Eli. Wisma Nugraha Ch. R, Timbul Haryono. (2016). Transmisi Kelentangan dalam Masyarakat Dayak Benuaq. Resital: Jurnal Seni Pertunjukan, 17 (1), 1-17. doi: https://doi.org/10.24821/resital.v17i1.1686.
Irawati, Eli. (2019). Transmission of Kelentangan Music Among the Dayak Benuaq of East Kalimantan in Indonesia. Malaysian Journal of Music, 8 (1), 108-121. https://doi.org/10.37134/mjm.vol8.7.2019
Irawati, Eli. (2021). The Transmission of Resilience Learning in the Context of Formal Education an Ethnomusicological Review. Linguistics and Culture Review, 5 (S3), 1040-1053. https://doi.org/10.21744/lingcure.v5nS3.1664
Marsudi. (1991). Pola Sulingan Gaya Surakarta. Lembaga Penelitian ISI Yogyakarta.
Marsudi. (1999). Instrumen Suling Gaya Yogyakarta: Suatu Alternatif Pemisahan Antara Laras Slendro dan Pelog. Lembaga Penelitian ISI Yogyakarta.
Muriah Budiarti. (2013). Konsep Kepesindenan dan Elemen-Elemen Dasarnya. Harmoni: Jurnal Pengetahuan Dan Pemikiran Seni., 13(2), 147–156.
Mustika, E. M., & Purwanto, D. (2021). Garap Gembyang Dan Kempyung Dalam Gendèran Gendhing Gaya Surakarta. Keteg: Jurnal Pengetahuan, Pemikiran Dan Kajian Tentang Bunyi, 20(2), 106–119. https://doi.org/10.33153/keteg.v20i2.3545
Pramudianto, J, S. (2017). Cengkok-Cengkok Sulingan Gaya Yogyakarta Versi Ki Honggotomo dalam gending Laras Slendro. Skripsi Program Studi Karawitan FSP ISI Yogyakarta.
Prasetya, H. . (2013). Pathet Ruang Bunyi dalam Karawitan Gaya Yogyakarta. Panggung Jurnal Seni Dan Budaya, 22(3), 67–82.
Purwanto, D. (2013). Permainan Ricikan Kenong dalam Karawitan Jawa Gaya Surakarta. Gelar : Jurnal Seni Budaya, 11(27), 121–138.
Purwanto, D. (2020). Gender Barung Perspektif, Organologi, Teknik, dan Fungsi dalam Karawitan Gaya Surakarta. ISI PRESS.
Purwanto, D. (2021). Permasalahan Pancer dalam Karawitan Jawa Gaya Surakarta. Gelar : Jurnal Seni Budaya, 19(1), 33–48. https://doi.org/10.33153/glr.v19i1.3472
Raharja. (2014). Pengaruh Sri Sultan Hamengku Buana I pada Seni Karawitan Keraton Yogyakarta. Resital: Jurnal Seni Pertunjukan, 15(1), 43–51.
Rahayu, S. (2019). Estetika Wangsalan Dalam Lagu Sindhenan Karawitan Jawa. Gelar : Jurnal Seni Budaya, 16(1), 42–49. https://doi.org/10.33153/glr.v16i1.2338
Rahayu Supanggah. (1994). Gatra Inti dari Konsep Gending Tradisi Jawa. Wiled Jurnal Seni STSI Surakarta, 1, 13–26.
Rosdiyantoro. (2011). Notasi Kepatihan: Kebertahanan, Perkembangan dan Dampak Terhadap Kehidupan Karawitan. Program Pasca Sarjana ISI Surakarta.
Soeroso. (1985). Tradisi dan Peran Instrumen Tiup Suling dalam Garap Tabuhan Gamelan Gaya Yogyakarta. Lembaga Penelitian ISI Yogyakarta.
Subuh, S. (2016). Garap Gending Sekaten Keraton Yogyakarta. Resital: Jurnal Seni Pertunjukan, 17(3), 178–188. https://doi.org/10.24821/resital.v17i3.2227
Sugimin. (2018). Mengenal Karawitan Gaya Yogyakarta. Kêtêg, 18(November), 67.
Supanggah, R. (2002). Bothekan Karawitan I. Masyarakat Seni Pertunjukan Indonesia.
Supanggah, R. (2009). Bothekan Karawitan II: Garap (Waridi (ed.)). ISI PRESS.
Teguh, T. (2017). Ladrang Sobrang Laras Slendro Patet Nem. Resital: Jurnal Seni Pertunjukan, 18(2), 103–112. https://doi.org/10.24821/resital.v18i2.2447
DOI: https://doi.org/10.24821/resital.v23i1.6112
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.