Sestina dalam sudut pandang Estetika Monroe C. Berdsley
Abstract
Setiap karya musik yang dinyanyikan, biasanya memiliki sebuah lirik yang ikut andil di dalamnya. Kebanyakan, penciptaan sebuah lirik terinspirasi dari sebuah puisi. Banyak sekali jenis-jenis puisi di dunia, salah satunya adalah puisi Sestina. Penelitian ini berjudul "Sestina dalam Sudut Pandang Estetika Monroe C. Berdsley". Puisi sestina adalah salah satu puisi kuno yang tidak memiliki unsur rima tetapi memiliki algoritma repetisi yang disebut circular of sestina. Dalam sebuah karya seni, selalu memiliki suatu estetika yang terkandung di dalamnya. Dengan meninjau lebih dalam tentang estetika, penelitian ini berfokus pada teori estetika yang dikemukakan oleh Monroe C. Berdsley. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui jenis karya sastra sestina dalam sudut pandang teori estetika dari Monroe C. Berdsley. Penelitian ini bersifat deskriptif dengan sebuah pendekatan yang menjurus pada studi kepustakaan. Hasil dari penelitian ini adalah menjelaskan tentang ketiga unsur Intensity, Complexity, dan Unity yang terdapat dalam suatu karya sastra sestina dengan menggunakan contoh karya puisi "Sestina" yang diciptakan oleh Elizabeth Bishop.
The model song is a song that is used as a medium in achieving theme based learning. The problem in the process of creating songs is the difference in students' musical abilities between the background of music education and students in the PG-PAUD Study Program. This study aims to describe the optimization of the learning process of song copyright for early childhood learning. This study uses a qualitative approach. The subjects in this study were level II students in class A, B, C, and D, totaling 59 students. This research was conducted in the even semester of the 2015/2016 academic year, with data collection techniques in the form of interviews, observation, and documentation studies. The results of the study concluded that the way to optimize the creation of "Model Song" for early childhood is through making a synopsis, implementing collaborative discussion methods, appreciation, and documenting songs in the form of CDs and books. With the right method in optimizing the learning process, it can improve the quality of songs created by students.
Keywords: Optimization, Model Song, Early Childhood.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Antine, Sarah & Terry Hauptman (2011). Poetry: Music, Patience and Form. Bridges, Vol. 16, No. 1 (Spring), pp. 77-85, http://www.jstor.org/stable/10.2979/bridges.16.1.77
Burt, Stephen (2007). Sestina! or, The Fate of the Idea of Form. Modern Philology. 105 (1): 218–241. https://dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/3426325/Burt_Sestina.pdf?sequence=2
Caplan, David (2006). Questions of possibility: contemporary poetry and poetic form. Oxford University Press, US.
Djelantik, A.A.M. 1990. Pengantar Dasar Ilmu Estetika Jilid I : Estetika Instrumental. Denpasar : Sekolah Tinggi Seni Indonesia.
Djelantik, A.A.M. 1992. Pengantar Dasar Ilmu Estetika Jilid II : Falsafah Keindahan dan Kesenian. Denpasar : Sekolah Tinggi Seni Indonesia.
Fussell, Paul (1979). Poetic Meter and Poetic Form. McGraw-Hill Higher Education, US.
Gie, The Liang. 1996. Filsafat Keindahan. Yogyakarta: Pusat Belajar Ilmu Berguna (PUBIB)
Goody, Jack (1987). The Interface Between the Written and the Oral. Cambridge University Press, UK.
Kartika, Dharsono Sony. 2007. Estetika. Bandung: Rekayasa Sains
Mundy, John Hine (1973). Europe in the high Middle Ages, 1150-1309. Basic Books, New York.
Preminger, Alex, T.V.F. Brogan, Frank J. Warnke, O.B. Hardison, Jr., & Earl Miner (1993). The New Princeton Encyclopedia of Poetry and Poetics. Princeton University Press, US.
Spanos, Margaret (1978). "The Sestina: An Exploration of the Dynamics of Poetic Structure". Medieval Academy of America. 53 (3): 545–557. https://www.journals.uchicago.edu/doi/10.2307/2855144
Strachan, John R & Richard Terry (2000). Poetry: an introduction. Edinburgh University Press, UK.
DOI: https://doi.org/10.24821/promusika.v6i2.2571
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 PROMUSIKA
P-ISSN: 2338-039X (print) | E-ISSN: 2477-538X (online)