Pemanfaatan kain flannel untuk produk pembelajaran di PAUD HI BKB Kemas Kutilang, Desa Kadugenep

Putri Anggraeni Widyastuti, Ahmad Fuad, Stevanny Stevanny

Abstract


PAUD HI BKB Kemas Kutilang in Kadugenep Village (as a village that produces klakat and bags) has not utilized local materials in teaching and learning activities. Therefore, a Japanese-style handheld fan learning product made from plastic was designed by applying the technique of plaiting pieces of flannel fabric. The problem is to determine the color of the flannel fabric to improve the creativity process of the PAUD students. The purpose and benefit is to identify the color of flannel in solving the problem to develop the creativity process for PAUD HI BKB Kemas Kutilang students. The research method used was qualitative with participatory design approach and material exploration. As a result, rainbow-themed colors, light brown and dark brown on flannel fabric, graded from dark to light colors to represent cheerful characteristics, were used in the design of this learning product. In conclusion, the rainbow theme colors have a cheerful character adapted to the target of learning products, namely PAUD HI BKB Kemas Kutilang students, in order to increase the interest and creativity of these students in carrying out learning activities.


Keywords


kain flannel, material, proses kreatif, PAUD, rancangan produk pembelajaran, warna

Full Text:

PDF

References


Aksan, F. (2023). Program Kreativitas Pengolahan dan Pemasaran Kain Flanel menjadi Bantal Leher Siap Pakai. JILPI: Jurnal Ilmiah Pengabdian Dan Inovasi, 1(4), 817–822. https://doi.org/10.57248/jilpi.v1i4.231

Aminuddin, A. H. M., Akbar, A. F., & Tahier, I. (2023). Pemanfaatan Tempat Tisu dari Kain Flanel yang Berkualitas Tinggi. JILPI: Jurnal Ilmiah Pengabdian Dan Inovasi, 2(1), 23–30. https://doi.org/10.57248/jilpi.v2i1.174

Ananda, A., Pertiwi, N., Wati, R., & Tahier, I. (2023). Pemanfaatan Kain Flannel Menjadi Tempat Pensil. JILPI: Jurnal Ilmiah Pengabdian Dan Inovasi, 2(1), 75–82. https://doi.org/10.57248/jilpi.v2i1.209

Fiantika, W., & Tahier, I. (2023). Pengembangan Bidang Kewirausahaan Pembuatan Kerajinan Tangan dari Kain Flanel Untuk Menunjang Perekonomian Keluarga sebagai Usaha Kecil Menengah (UKM) Masyarakat. JILPI: Jurnal Ilmiah Pengabdian Dan Inovasi, 2(1), 55–66. https://doi.org/10.57248/jilpi.v2i1.227

Hardiyanti, Y., Husain, M. S., & Nurabdiansyah, N. (2018). Perancangan media pengenalan warna untuk anak usia dini. Jurnal Imajinasi, 2(2), 93–100. https://doi.org/10.26858/i.v2i2.9553

Herawati, S., Cholifah, M., & Mujiono, M. (2024). Peningkatan Kreativitas Guru Melalui Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Berbahan Kain Flanel. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 39–48. https://doi.org/10.56393/jpkm.v4i1.2137

Hidayat, M. J., Syarief, A., Pasaribu, Y. M., Masri, A., Zulaikha, E., & Saidi, Z. S. (2023). Ragam Pendekatan Dalam Perancangan Produk (M. J. Hidayat & A. Syarief (eds.)). Penerbit Aliansi Desainer Produk Industri Indonesia.

Ilham, M. (2023). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Strategi Memperkenalkan dan Memasarkan Produk Kerajinan Tangan Kain Flanel. JILPI: Jurnal Ilmiah Pengabdian Dan Inovasi, 1(4), 831–838. https://doi.org/10.57248/jilpi.v1i4.230

Indriyani, N., & Hastuti, D. (2021). Pengembangan Media Papan Flanel Warna “Panelwa” untuk Mengenalkan Warna pada Anak Usia 4-5 Tahun di TK ABA Pringgokusuman. Journal of Early Childhood and Inclusive Education, 5(1), 33–38. https://doi.org/10.31537/jecie.v5i1.611

Melati, P., & Suzanti, L. (2022). Pengembangan Aspek Motorik Halus Anak pada Usia 5-6 Tahun dengan Kegiatan Menganyam. Al-Abyadh, 5(1), 30–36. https://doi.org/10.46781/al-abyadh.v5i1.469

Mulyana, E. H., Nurzaman, I., & Fauziyah, N. A. (2017). Upaya Meningkatkan Kemampuan Anak Usia Dini Mengenal Warna. Jurnal Paud Agapedia, 1(1), 76–91. https://doi.org/10.17509/jpa.v1i1.7170

Nurluthfiana, F., Saputra, A. D., Aulia, N. A., Fajrie, N., & Ardiyanti, S. D. (2023). Kemampuan Kreativitas Anak Melalui Media Kerajinan Kain Flanel Pada Teori Kontruktivism. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 2(1), 399–408. https://doi.org/10.55606/mateandrau.v2i1.312

Nuryati, N., Asmayawati, A., Afifah, A., & Septiawati, N. (2023). Upaya Meningkatkan Kognitif Anak Usia 4-5 Tahun Dengan Menggunakan Media Papan Flanel Di PAUD BKB Kemas Tunas Bangsa Kabupaten Serang Banten. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 11459–11469. https://doi.org/10.31004/innovative.v3i3.10992

Prasetya, R. D., Salsabillah, S., Susanto, E. T., & Jayadi, N. (2023). Deteksi Dini Buta Warna pada Anak dengan Mainan Color Vision Busy book. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 1211–1226. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.2496

Putri, D. L., Rajab, S., & Kamilah, F. (2017). Kreasi Kain Flanel di Desa Sido Mukti Kecamatan Pangkalan Kuras Kabupaten Pelalawan. Diklat Review: Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 1(3), 138–141. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v1i3.166

Qomariyah, S., Rosyidah, U., Ayuwanti, I., & Widyawati, S. (2022). Pemanfaatan Kain Flanel sebagai Alat Peraga Pendidikan Bagi Anak Usia Dini. Empowerment: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(3), 380–386. https://doi.org/10.55983/empjcs.v1i3.160

Swardana, R., Mellina, E., Kho, J., Aprilson, L., Christy, C., Nelson, N., Bunga, Y. K., Hadinata, F., Ang, P., & Meikel, M. (2019). Pelatihan Pembuatan Kerajinan Tangan Menggunakan Kain Flanel di Wilayah RT3/RW 3 Kelurahan Tanjung Uma. National Conference for Community Service Project (NaCosPro), 1(1), 139–143. https://journal.uib.ac.id/index.php/nacospro/article/view/522




DOI: https://doi.org/10.24821/productum.v7i2.12308

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


p-ISSN 2477-7900  |  e-ISSN 2579-7328


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


Like & Follow Us