Strategi Pengembangan Paguyuban Sripanglaras Kabupaten Kulon Progo

Febra Sianipar

Abstract


Penelitian ini membahas tentang strategi pengembangan Paguyuban Sripanglaras Kabupaten Kulon Progo. Tujuan penelitian ini adalah untuk menjawab dua permasalahan yang diajukan: pertama, bagaimana kekuatan, kelemahan, peluang, dan ancaman yang dimiliki oleh Paguyuban Sripanglaras sampai dengan saat ini; dan yang kedua, bagaimana formulasi strategi pengembangan Paguyuban Sripanglaras. Untuk membedah permasalahan tersebut, peneliti menggunakan metodologi penelitian dengan metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Penelitian ini menggunakan analisis SWOT sebagai alat untuk menemukan faktor internal dan faktor eksternal Paguyuban Sripanglaras. Matriks IE (internal – eksternal) Paguyuban Sripanglaras berada pada sel I yang menunjukkan tumbuh dan bina, strategi yang digunakan adalah intensif (penetrasi pasar, pengembangan pasar, dan pengembangan produk). Sedangkan kuadran analisis SWOT Paguyuban Sripanglaras berada pada posisi pertama yakni ekspansion atau mendukung strategi ofensif. Strategi pengembangan Paguyuban Sripanglaras yang dihasilkan yakni dengan menggunakan strategi campuran yang berasal dari strategi SO dan strategi WO.

 

The development strategy of the Sripanglaras Community in Kulon Progo Regency

ABSTRACT

This research discusses the development strategy of Paguyuban Sripanglaras Kulon Progo Regency. The purpose of this research is to answer two proposed problems: first, how are the strengths, weaknesses, opportunities, and threats of Paguyuban Sripanglaras to date; and second, how to formulate the development strategy of the Sripanglaras Association. To dissect these problems, researchers used a research methodology with qualitative methods with a case study approach. This study uses SWOT analysis as a tool to find internal and external factors of the Sripanglaras Association. IE matrix (internal-external) Paguyuban Sripanglaras is in cell I, which shows growth and development; the strategy used is intensive (market penetration, market development, and product development). Meanwhile, the SWOT analysis quadrant of the Sripanglaras Association is in the first position, namely expansion or supporting the offensive strategy. The resulting Sripanglaras association development strategy uses a mixed strategy derived from the SO strategy and the WO strategy.


Keywords


formulasi strategi, paguyuban sripanglaras, analisis SWOT | strategy formulation, the sripanglaras association, analysis SWOT

References


Ardiyasa, I. P. (2015). Strategi Pengelolaan Sanggar Seni Anacaraka dalam Mewadahi Bakat Anak-anak di Pegunungan Kintamani Bali. Jurnal Tata Kelola Seni, 1(2), 31–45.

https://doi.org/https://doi.org/10.24821/jtks.v1i2.1639

Creswell, J. W. (2013). Qualitative Inquiry and Research Design (L. Habib (ed.); Third). California: SAGE Publications Ltd.

David, F. R. (2006). Manajemen Strategis (10th ed.). Jakarta: Salemba Empat.

David, Fred R.; & Forest, R. D. (2016). Manajemen Strategik. Jakarta Selatan: Salemba Empat.

Dinas Kebudayaan Pariwisata Pemuda dan Olah Raga Kabupaten Kulon Progo. (2015). Kesenian Unggulan Kulon Progo. Daerah Istimewa Yogyakarta.

Dirgantoro, C. (2001). Manajemen Stratejik: Konsep, Kasus, dan Implementasi. Jakarta: PT Grasindo.

Fahmi, I. (2014). Manajemen Teori, Kasus, dan Solusi. Bandung: Alfabeta.

Fatimah, F. N. D. (2016). Teknik Analisis SWOT. Yogyakarta: Quadrant.

Handoko, T. H. (2015). Manajemen. Yogyakarta: BPFE Yogyakarta.

Haryanto, D.; & Nugrohadi, G. E. (2011). Pengantar Sosiologi Dasar. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Indrawijaya, A. I. (2014). Teori Perilaku, dan Budaya Organisasi. Bandung: PT Refika Aditama.

Kotler, P. (2002). Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT Prenhallindo.

Mappasiara. (2018). Manajemen Strategik Dan Manajemen Operasional Serta Implementasinya Pada Lembaga Pendidikan. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(1), 74–85.

https://doi.org/https://doi.org/10.24252/idaarah.v2i1.5116

Nawai‬, ‪Fory A. (2016). Strategi Pengelolaan Pembelajaran. Gorontalo: Ideas Publishing.‬

Pearce, Jhon A.; & Richard, B. R. (2016). Manajemen Strategis; Formulasi, Implementasi, dan Pengendalian. Jakarta Selatan: Salemba Empat.

Pujiwiyana. (2010). Pembinaan Paguyuban Seni Tradisional. Yogyakarta: Elmatera.

Rahadi, Dedi Rianto; Cakranegara, Pandu; Claudia, G. (2018). Case Study of Recruitment and Selection of Employees in the Family Businesses of Tasikmalaya. IJFBP: International Journal of Family Business Practices, 1(2), 139–150. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33021/ijfbp.v1i2.644

Rangkuti, F. (2016). Analisis SWOT: Teknis Membedah Kasus Bisnis Cara Perhitungan Bobot, Rating dan OCAL. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Rifa’i, H. M. & M. F. (2013). Manajemen Organisasi. Bandung: Cita Pustaka Media Perintis.

Rivai, Abdul; & Darsono, P. (2015). Manajemen Strategis. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Siagian, S. P. (2018). Manajemen Stratejik. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Sukarna. (2011). Dasar-Dasar Manajemen. Bandung: CV Mandar Maju.

Torang, S. (2013). Organisasi dan Manajemen (Perilaku, Struktur, Budaya dan Perubahan Organisasi). Bandung: Alfabeta.

Umam, K. (2015). Manajemen Organisasi. Bandung: CV Pustaka Setia.

Vellas, F. & L. B. (2008). Pemasaran Pariwisata Internasional. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Wheelen, T. L. . & J. D. H. (2012). Strategic Management and Business Policy. USA: Prentice Hall.

Webtografi

Priharto, S. (2020). Organisasi Nirlaba: Pengertian, Ciri-cirinya, dan Contohnya di Indonesia. Retrieved from accurate website: https://accurate.id/bisnis-ukm/pengertian-organisasi-nirlaba/

Rahardjo, M. (2010). Triangulasi Dalam Penelitian Kualitatif. Retrieved November 17, 2020, from https://www.uin-malang.ac.id/r/101001/triangulasi-dalam-penelitian-kualitatif.html

Republika.co.id. (2014). Jumlah Organisasi Seni Budaya di Indonesia Terus Menurun. Retrieved January 30, 2021, from https://www.republika.co.id/berita/n0x8ln/jumlah-organisasi-seni-budaya-di-indonesia-terus-menurun




DOI: https://doi.org/10.24821/jtks.v7i1.5351

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF (Bahasa Indonesia) - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Febra Sianipar

Editorial Address:

Graduate School of the Indonesia Institute of the Arts Yogyakarta

Jalan Suryodiningratan 8 Yogyakarta 55143, Indonesia

Telp./Fax: 0274 419791 email: tatakelolasenijurnal@gmail.com

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Visitors