Peningkatan Kemampuan Musikal Peserta Didik Melalui Aktivitas Musik Kreatif
Abstract
Abstract
This study aims to determine the effectiveness of creative music to improve students' musical abilities in learning music. The research method uses this type of classroom action research conducted in 2 cycles. The research was conducted at SMP Sunan Averroes Sleman Yogyakarta for three months. The object of the study was 13 students of class VIII. Sources of data used in this study are the results of observations and test results of musical abilities. Data analysis techniques were carried out qualitatively, which were identified to see the achievement and improvement results in each cycle. The results showed that creative music activity could improve students' musical abilities in learning music based on the analysis. This increase was evidenced by observations and the acquisition of students' musical abilities in cycle I to cycle II. Based on the observations' results, it can be seen that the average score of students' musical ability in cycle I was 29.5, while in cycle II was 40.1. Based on this average value, it is known that the increase in students' musical abilities is 10.6. So based on this data analysis, it can be said that creative music activities in learning music can improve students' musical abilities.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keefektifan musik kreatif untuk meningkatkan kemampuan musikal peserta didik dalam pembelajaran musik. Metode penelitian menggunakan jenis penelitian tindakan kelas yang dilakukan dalam 2 siklus. Penelitian dilakukan di SMP Sunan Averroes Sleman Yogyakarta selama 3 bulan. Objek penelitian adalah peserta didik kelas VIII yang berjumlah 13 anak. Sumber data yang digunakan dalam penelitian ini adalah hasil observasi dan hasil tes kemampuan musikal. Taknik analisis data dilakukan secara kualitatif yang diidentifikasi untuk melihat hasil pencapaian dan menyempurnakan di setiap siklusnya. Berdasarkan analisis, hasil penelitian menunjukkan bahwa aktivitas musik kreatif dapat meningkatkan kemampuan musikal peserta didik dalam pembelajaran musik. Peningkatan ini dibuktikan berdasarkan hasil observasi dan perolehan skor kemampuan musikal peserta didik pada siklus I ke siklus II. Berdasarkan hasil observasi dapat diketahui bahwa nilai rata-rata kelas kemampuan musikal peserta didik pada siklus I sebesar 29,5, sedangkan pada siklus II sebesar 40,1. Sehingga berdasarkan nilai rata-rata tersebut diketahui peningkatan kemampuan musikal peserta didik sebesar 10,6. Sehingga berdasarkan analisis data tersebut dapat dikatakan bahwa aktivitas musik kreatif dalam pembelajaran musik dapat meningkatkan kemampuan musikalKeywords
Full Text:
PDFReferences
Djohan. (2009). Psikologi musik. Yogyakarta: Best Publisher.
Djohan., & Tyasrinestu, F. (2010). Model pembelajaran musik kreatif bagi pengembangan kreativitas anak di wilayah DIY. Laporan Penelitian, Institut Seni Indonesia Yogyakarta.
Pamadhi, H. (2012). Pendidikan seni: hakikat, kurikulum pendidikan seni, habitus seni, dan pengajaran seni untuk anak. Yogyakarta: UNY Press.
Sary, L. (1999). Creative music activities. Pecs: Jalenkor Publisher.
Sriningsih, E. (2018). Peningkatan hasil belajar seni musik siswa menggunakan strategi pembelajaran CTL. Jurnal Linguistik Sastra dan Pendidikan, Volume 5, No 2, 260-268.
Sukmayadi, Y,. & Purnama, A. (2016). Pembelajaran komposisi musik sekolah melalui pemanfaatan perkakas tangan. Jurnal Resital, Vol. 17 No. 3, 158-169.
Swanwick, K. (1999). Teaching music musically. London & New York: Routledge.
DOI: https://doi.org/10.24821/ijopaed.v1i1.4915
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Aldhila Mifta Firdhani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Our journal is indexed by:
View IJOPAED Stats |