Dendam Trigantalpati

Hening Sudarsono, Udreka Udreka, Retno Dwi Intarti

Abstract


Abstract

The puppet performance Dendam Trigantalpati is a reinterpretation of the story of Tri- gantalpati which is sourced to three performance, namely Banjaran Sengkuni Ki Purbo Asmoro, Jumenengan Pandhu Ki Manteb Sudarsono, and Gandamana Tundhung version of Ki Hadi Sugito. The concept of sanggit Soetarno, et al. was used to respond to the three performance. The method used in this work is the exploratory method. The stages that go through are observing the play, selecting and sorting out events, processing events, compiling plays. The result of the reinterpretation of the three performance above is Trigantalpati as someone who cannot control ego and revenge.

Abstrak

Lakon Dendam Trigantalpati adalah sebuah tafsir ulang kisah Trigantalpati yang bersumber pada tiga lakon yaitu lakon Banjaran Sengkuni versi Ki Purbo Asmoro, Jumenengan Pandhu versi Ki Manteb Sudarsono, dan Gandamana Tundhung versi Ki Hadi Sugito. Konsep sanggit Soetarno, dkk. digunakan untuk merespon tiga lakon tersebut. Metode yang digunakan dalam karya ini adalah metode eksploratif. Adapun tahapan yang dilalui adalah mencermati lakon, memilih dan memilah peristiwa, mengolah peristiwa, menyusun lakon. Hasil tafsir ulang dari tiga lakon di atas adalah Trigantalpati sebagai seseorang yang tidak bisa mengendalikan ego dan rasa dendam.


Keywords


Sengkuni; reception; sanggit; reinterpretation

References


Asmoro, K. P. (2020). Ki Purbo Asmoro-Banjaran Sengkuni 01 -. cah gununggandul. https:// www.youtube.com/watch?v=kpRRJ5xql1 E&t=336s

Endraswara, S. (2014). Politik Gaya Sengkuni dan Estetika Semar Kajian Antropologi Sastra terhadap Pemilu Legislatif Sengkuni. Jurnal Masyarakat, Kebudayaan, Dan Poliitik, 27(4), 195–205. https://e-journal.unair.ac.id/index. php/MKP/article/view/2485

Hadiprayitno, K. (2004). Teori Estetika untuk Seni Pedalangan. Lembaga Penelitian Institut Seni Indonesia Yogyakarta.

Hadiprayitno, K., & dkk. (2005). Pakem Balungan Ringgit Purwa Serial Bharatayudha Gaya Jogjakarta Versi Ki Timbul Hadiprayitno Cermo Manggolo. Pemerintah Kabupaten Bantul.

Intarti, R. D. (2020). “Kartisampéka” Trigantalpati dalam Lakon Wayang Gandamana Tundhung Ki Hadi Sugito. Wayang Nusantara: Journal of Puppetry, 4(1), 12–21. https://doi. org/10.24821/wayang.v4i1.3664

Margiyono, K. (2020a). Banjaran Sengkuni Ki Timbul Hadiprayitno.

Margiyono, K. (2020b). Wayang Srambahan, Wayang Baku, dan Lakon.

Minderop, A. (2013). Psikologi Sastra. Yayasan Pustaka Obor.

Moyo, J. L. (2019). Lakon Brubuh Maèspati: Intepretasi Ulang Nilai Kesetiaan. Wayang Nusantara: Journal of Puppetry, 3 (1), 32–45. https://doi.org/10.24821/wayang.v3i1.305

Poerwadarminta, W. J. S., & dkk. (1939). Baoesastra Djawa. J.B. Wolters’ Uitgevers Maatschappij Groningen.

Saroni, Supriyanto, T., & M. Doyin. (2020). Resepsi Sastra terhadap Kisah Kematian Sengkuni dalam Wiracarita Mahabharata. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Prosnampas) Unoversitas Negeri Semarang, 736–750. https://proceeding.unnes.ac.id/ index.php/snpasca/article/view/663

Satoto, S. (1985). Wayang Kulit Purwa Makna dan Struktur Dramatiknya. Proyek Penelitian dan Pengkajian Kebudayaan Nusantara (Javanologi) Direktorat Jenderal Kebudayaan Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Shi, Y. (2013). Review of Wolfgang Iser and His Reception Theory. Theory and Practice in Language Studies, 3(6), 982–986. http:// www.academypublication.com/issues/past/ tpls/vol03/06/17.pdf

Simun. (2019). Balungan Lakon Mbah Simun. Soedarsono, M. (2016). Pandhu Jumeneng Nata. https://www.youtube.com/watch?v=P_ Mc8_3PnUo&t=26742s

Soetarno, Sunardi, & Sudarsono. (2007). Estetika Pedalangan. ISI Surakarta dan CV Adji Surakarta.

Sudjarwo, H. S., Sumari, & Wiyono, U. (2010). Rupa dan Karakter Wayang Purwa. Kaki Langit Kencana Prenada Media Group.

Sugito, K. H. (2020). Wayang Kulit Lawas Ki Hadi Sugito Full Lakon Gondomono Tundung. In Nguri Budaya. https://www.youtube.com/ watch?v=7z-m3pkX08E&t=14525s

Sunarto, & Sagio. (2014). Wayang Kulit Gaya Yogyakarta Bentuk dan Ceritanya. Pemerintah Provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta Kantor Perwakilan Daerah Provinsi Daerah IstimewaYogyakarta.

Sutejo, K. C. (2019). Serba-serbi Sengkuni.

Tjarito, W. P., & Sri Wintala Achmad. (2011). Suyudana Lengser Keprabon 20 Kisah Masterpiece di Jagad Pakeliran. IN AzNa Books.

Triyogo, Y. R. (2019). Sanggit Tokoh Dalam Banjaran Sengkuni. Acintya Jurnal Penelitian Seni Budaya, 15(2), 46–55. https://doi. org/10.33153/acy.v10i2.2276

Wahyudi, A. (2014). Sambung Rapet dan Greget Sahut Sebuah Paradigma Dramaturgi Wayang. Bagaskara.




DOI: https://doi.org/10.24821/wayang.v5i1.8207

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF (Bahasa Indonesia) - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a 
Creative Commons Attribution 4.0 International LicenseISSN 2356-4776 (print) | ISSN 2356-4784(online).

 

 

View My Stats

Flag Counter