Tembang Macapat Sebagai Metode Untuk Penanaman Dasar-Dasar Musikalitas
Abstract
ABSTRACT This research departs from a problem, namely that students of the Mangkunegaran Art Academy in Surakarta the II semester for the academic year 2021/2022 have difficulty understanding the musicality of the tembang macapat which includes titilaras and laya. Thus, this study aims to describe the learning process of the tembang macapat as an inculcation of the basics of student musicality in the students of the karawitan arts study program at the Mangkunegaran Art Academy in Surakarta. Researchers examine learning from the learning stages (pre, process, and post), learning components (objectives, materials, models, methods, media, and evaluation) and the basics of musicality including titilaras and laya. The research subjects are II semester students for the 2020/2021 academic year. The researcher chose a qualitative method in descriptive form by engaging directly with students and lecturers during the research process to obtain information and data about the learning process. The results of this study prove that there is an influence of the tembang macapat learning process on the cultivation of the basics of musicality in the form of theory and practice. This can be seen from the success of lecturers in instilling the basics of musicality to students as evidenced by 81.25% of students when presenting tembang macapat well in emphasizing titilaras and laya, due to various factors, namely basic conditions and student skills (eg the sound of sasap, blero, false "does not match the tone notation" and the beat of each tembang macapat is not the same), there are still 18.75% of students who have not been able to present the tembang macapat according to the predetermined titilaras and laya. According to the research findings, it can be said that lecturers have succeeded in carrying out their obligations as competent educators, apply learning tools well and are able to form creative, disciplined, independent, and motivated students.
ABSTRAK Penelitian ini berangkat dari sebuah permasalahan yaitu mahasiswa Akademi Seni Mangkunegaran Surakarta pada semester II tahun ajaran 2020/2021 mengalami kesulitan dalam memahami tentang musikalitas tembang macapat yang diantaranya titilaras dan laya. Sehingga penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan proses pembelajaran tembang macapat sebagai penanaman dasar-dasar musikalitas mahasiswa di progam studi seni karawitan Akademi Seni Mangkunegaran Surakarta. Peneliti mengkaji pembelajaran dari tahapan pembelajaran (pra, proses, dan post), komponen pembelajaran (tujuan, materi, model, metode, media, dan evaluasi) dan dasar-dasar musikalitas diantaranya titilaras dan laya. Subjek penelitian adalah mahasiswa semester II tahun ajaran 2020/2021. Peneliti memilih metode kualitatif dalam bentuk deskriptif dengan melakukan keterlibatan langsung dengan mahasiswa dan dosen selama proses penelitian untuk mendapatkan informasi dan data tentang proses pembelajaran. Hasil penelitian ini membuktikan bawa adanya pengaruh proses pembelajaran tembang macapat terhadap penanaman dasar-dasar musikalitas dalam bentuk teori maupun praktik. Hal ini dapat dilihat dari keberhasilan dosen dalam menamkan dasar-dasar musikalitas kepada mahasiswa dengan dibuktikan 81,25% mahasiswa ketika menyajikan tembang macapat dengan baik dalam penekanan titilaras dan laya, karena berbagai faktor yaitu kondisi dasar dan keterampilan mahasiswa (misal suara sasap, blero, fals “tidak sesuai notasi nada” dan ketukan setiap tembang macapat tidak sama), masih ada 18,75% mahasiswa yang belum bisa menyajikan tembang macapat sesuai dengan titilaras dan laya yang sudah ditentukan. Menurut temuan penelitian sehingga bisa dikatakan yakni dosen telah berhasil melaksanakan kewajibannya sebagai tenaga pendidik yang berkompeten, menerapkan perangkat pembelajaran dengan baik dan mampu membentuk mahasiswa yang kreatif, dispilin, mandiri, dan memiliki motivasi.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Antara, P. A. (2015). Pengembangan Bakat Seni Anak pada Taman Kanak-Kanak. JIV-Jurnal Ilmiah Visi, 10(1), 29–34. https://doi.org/10.21009/jiv.1001.4
Bramantyo, T., & Tjaroko, W. S. (2022). Lagu Dolanan dalam Permainan Tradisional sebagai Strategi Inovasi Pendidikan Sendratasik. Resital: Jurnal Seni Pertunjukan, 22(3), 137–145. https://doi.org/10.24821/resital.v22i3.6823
Budiman, A., Sabaria, R., & Purnomo, P. (2020). Model Pelatihan Tari: Penguatan Kompetensi Pedagogik & Profesionalisme Guru. Panggung, 30(4), 532–548. https://doi.org/10.26742/panggung.v30i4.1370
Irawati, Eli. (2019). Transmission of Kelentangan Music Among the Dayak Benuaq of East Kalimantan in Indonesia. Malaysian Journal of Music, 8 (1), 108-121. https://doi.org/ 10.37134/mjm.vol8.7.2019.
Irawati, Eli. (2020). Transmisi, Musik Lokal-Tradisional, dan Musik Populer. Panggung, 30(3), 392–410. https://doi.org/10.26742/panggung.v30i3.893
Irawati, Eli. (2021). The Transmission of Resilience Learning in the Context of Formal Education an Ethnomusicological Review. Linguistics and Culture Review, 5 (S3), 1040-1053. https:// doi.org/10.21744/lingcure.v5nS3.1664
Kirom, A. (2017). Peran Guru dan Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran. Al Murabbi, 3(1), 69–80. http://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/pai/article/view/893
Lefudin. (2014). Belajar dan Pembelajaran Dilengkapi dengan Model Pembelajaran, Strategi Pembelajaran, Pendekatan Pembelajaran dan Metode Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish. ISBN 978-602-280-354-6.
Maimunah, M. (2016). Metode Penggunaan Media Pembelajaran. Al-Afkar : Jurnal Keislaman & Peradaban, 5(1). https://doi.org/10.28944/afkar.v5i1.107
Moleong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi (Cetakan-38). Bandung: PT. Remaja Rosdakarya. ISBN 979-514-051-5
Mudiasih, N. W., & Widyarto, R. (2022). Pembelajaran Legong Kuntir Berbasis E-Book. Panggung, 31(4), 518–526. https://doi.org/10.26742/panggung.v31i4.1910
Muhidin, A., Al Faruq, U., & Aden. (2018). Booklet Rps & Modul: Manual Dan Prosedur Penyusunan & Penerbitan Modul Ajar. Tangerang: UNPAM Press.ISBN 978-602-5867-20-0
Nasution, M. K. (2017). Penggunaan metode pembelajaran dalam peningkatan hasil belajar siswa. STUDIA DIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1), 9–16. http://www.jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/studiadidaktika/article/view/515
Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan Pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945
Putra, S. R. (2013). Panduan Pendidikan Berbasis Bakat Siswa. Yogyakarat: Diva Press. ISBN 978-602-796-802-8
Putri, P. A., & Ismet, S. (2020). Efektivitas Permainan Perkusi Kastanyet Terhadap Kecerdasan Musikal Anak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4, 463–468. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/484
Rahardjo, M. (2017). Studi Kasus Dalam Penelitian Kualitatif: Konsep dan Prosedurnya. Malang: UIN Maulana Malik Ibrahim Malang Press. http://repository.uin-malang.ac.id//1104/
Raharja, B. (2021). Tembang Anak Jawa Sebagai Media Pembelajaran Membaca. Resital: Jurnal Seni Pertunjukan, 22(2), 80–88. https://doi.org/10.24821/resital.v22i2.5935
Rijali, A. (2018). Analisis Data Kualitatif Ahmad Rijali UIN Antasari Banjarmasin. 17(33), 81–95. http:// dx.doi.org//10.18592/alhadharah.v17i33.2374
Rosmiati, A. (2014). Teknik Stimulasi dalam Pendidikan Karakter Anak Usia Dini melalui Lirik Lagu Dolanan. Resital: Jurnal Seni Pertunjukan, 15(1), 71–82. https://doi.org/10.24821/resital.v15i1.801
Setyawati, T., Permanasari, A. T., & Yuniarti, T. C. E. (2017). MENINGKATKAN KECERDASAN MUSIKAL MELALUI BERMAIN ALAT MUSIK ANGKLUNG (Penelitian Tindakan Pada Anak Kelompok B Usia 5-6 Tahun di TK Negeri Pembina Kota Serang-Banten). Jurnal Pendidikan Dan Kajian Seni, 2(1), 63–77. https://doi.org/10.30870/jpks.v2i1.2503.
Sudira, I. N., Suhandana, A., & Marhaeni, A. A. I. N. (2013). Pengaruh Metode Pembelajaran Drill Terhadap Prestasi Belajar Seni Tari Ditinjau Dari Kreativitas Pada Siswa Kelas X Smk Negeri 3 Sukawati. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 4(3), 11. https://ejournal-pasca.undiksha.ac.id/index.php/jurnal
Sulaki, M. J. E., Hamdani, A., & Noor, R. A. M. (2019). Pengaruh Persepsi Peserta Didik Tentang Kompetensi Kepribadian Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Smk. Journal of Mechanical Engineering Education, 5(2), 212. https://doi.org/10.17509/jmee.v5i2.15190
Sundari, Y., & Rachmaningsih, I. (2015). Model Pembelajaran Post-Method Pedagogy Mahasiswa Perguruan Tinggi Seni Pada Mata Kuliah Bahasa Inggris. Panggung, 25(2), 112–120. https://doi.org/10.26742/panggung.v25i2.2
Widayati, S., Widijati, U., & Nunung. (2008). Mengoptilmalkan 9 Zona Kecerdasan Majemuk Anak. Yogyakarta: Luna Publisher. ISBN 979-17086-7-3
Widiastuti, U. (2022). Pembelajaran Seni Musik Berbasis Etnis Simalungun Dalam Aplikasi Website. Panggung, 32(1), 65–78. https://doi.org/10.26742/panggung.v32i1.1741
DOI: https://doi.org/10.24821/resital.v23i3.7412
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.